Jeruzalem dat ik bemin... - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Janske Visscher - WaarBenJij.nu Jeruzalem dat ik bemin... - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Janske Visscher - WaarBenJij.nu

Jeruzalem dat ik bemin...

Blijf op de hoogte en volg Janske

09 Oktober 2017 | Israel, Jeruzalem

Sinds het laatste bericht, is er weer veel gepasseerd!
Ik denk niet alles te kunnen verhalen ;-)
Verschillende dagen werden ingericht als shabbat waardoor gebruik social media op een lager pitje stond en dus het volgende reisverslag nu pas verschijnt.

Vorige week is succot ingegaan (loofhuttenfeest). Op een bijzondere manier heb ik dit meegemaakt. In een heuse succot, waar de hele avond 'feest' was.

Donderdagochtend zijn we naar de grote synagoge geweest. Dit was een belevenis op zich. Het hallel konden we goed volgen in het hebreeuws. Daarna zijn we doorgelopen naar het oude station. Een leuke plaats met verschillende winkeltjes.
Vanuit deze plaats loopt een spoor door een prachtig park.

Ergens midden in het park staat een read station. Ja echt, een straatbibliotheek, als er wat voor je tussen staat neem je het mee en als je wat boeken over hebt zet je die erbij.

Savonds hebben we heerlijk op het dakterras van Abraham Hostel liederen gezongen en was het een goed moment van bezinning.

Vrijdagochtend zijn we met een aantal mensen op pad geweest. Een boeiende wandeling langs het Hinnomdal en door de neigbourhood daar. Vervolgens zijn we op een christelijke begraafplaats geweest waar mooie schilderijen aan de wanden zijn gezet. Bijbelse verhalen werden verhaald.

Hierna was er een dansfestijn. bijzonder om mee te maken.
Na een wandeling kwamen we terug in het hostel en was er een shabbatdiner. Een koosjer maaltijd.

Op Shabbat ben ik in de ochtend naar de dienst bij Ben Zvi geweest. Een mooie dienst. Toen ik buiten kwam, hadden mijn reisgenoten net een gesprek aangeknoopt met Mordechai. Hij stelde zich voor waarop ik voor de grap zei, dat ik Esther was. Hij was verrast en blij en riep: Dan zijn we familie, nicht! Hij is de hele dag bij ons geweest.
Onze lunch gebruikten we op het dakterras van het hostel. Verschillende gasten kwamen bij ons zitten, er werd op de gitaar gespeeld. Het was een fijn moment op deze shabbat.
In de namiddag zijn we naar een andere dienst geweest. Bijzonder was dat de meeste schriftlezing overeen kwam met de ochtenddienst.
In de avond ben ik verhuist naar mn nieuwe stekje/plekje.

Zondag was een andere dag dan ik gewend ben. Het blijft ook een beetje schakelen. Vier je shabbat in Israël of zondag? Een boeiende vraag. Deze keer heb ik meer shabbat gevierd.

Zondag werd de priestelijke zegen uitgesproken bij de kotel. Het was er enorm druk. De stammen gingen op!
Wat leuk was dat er 2 jochies een tijdlang bij me in de buurt stonden. Ze belden.. even later kwam er een man (vader van de jongens). Ze stonden een poos met hun loelav op het plein, toen er nog een man (waarschijnlijk een oom) kwam. Nog even later verscheen er een oudere versie (waarschijnlijk de opa) Ik heb ze vastgelegd op foto's maar het mooiste was dat ze zelf ook foto's gingen maken :-)

Hierna ben ik even naar Christ Church gewandeld. Er werd gezongen in de kerk. Er kwam een vrouw naar buiten die zo blij was. Ik keek vrolijk terug en het volgende moment vloog ze me om de nek. Geweldig zulke momenten :-)

Zondagavond ben ik naar het museum Friends of Zion geweest. Heel mooi opgezet en echt een aanrader!

Maandagochtend zijn we met een tour door Mea Shearim geweest. Het regende tijdens de tocht, echt met stromen, voor het eerst sinds maart.. Regen betekent leven.

Morgen schrijf ik over de rest van de dag. Het is inmiddels laat!
Laila tov! (goede nacht)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Israel, Jeruzalem

Israël

Jom Kippoer, Loofhuttenfeest in Israël meemaken..

Recente Reisverslagen:

23 Oktober 2017

De laatste dagen? Of een nieuw begin?

19 Oktober 2017

Sion!

19 Oktober 2017

Nazareth

13 Oktober 2017

Kom en zie...

11 Oktober 2017

Laatste dagen Jeruzalem
Janske

volgt nog

Actief sinds 24 Sept. 2017
Verslag gelezen: 378
Totaal aantal bezoekers 12535

Voorgaande reizen:

27 September 2017 - 25 Oktober 2017

Israël

Landen bezocht: